כשאני שואלת הורים במה הילד משחק בשעות הפנאי (זה אומר אחרי הגן, בשבתות וחופשים), רב הפעמים התשובה תהיה – מרכיב פאזל. לא בגלל שכל הילדים אכן אוהבים להרכיב פאזל. יותר בגלל שיש למשחק הזה דימוי של חוכמה, חשיבה וסבלנות. אז בואו נדבר על פאזלים.
פאזל 10 חלקים, 50 או 300. מה יש בו במשחק הזה?
יש מיון לפי צבע, תמונה או נושא בולט בתמונה. לפעמים מיון לפי חלק פנימי או מסגרת. יש צורך לקרב בין שני חלקים דומים וגם לסובב את החלק כך שיתאים בדיוק. לפעמים צריך יצירתיות ולפעמים פתרון בעיות.
הרכבה של פאזל יכולה להיות מאד מתגמלת. כל שיבוץ נכון של חלק מייצר מין תחושת ריגוש קטנטנה שגורמת לנו להמשיך ולחפש את מקום החלק הבא.
פאזל בהחלט יכול להיות פעילות מספקת ומהנה.
התשובה היא לא.
פאזל תורם להרגשה, לנפש, הוא מהווה משחק מהנה אבל לא לכולם. מבחינתי העולם נחלק לשניים: אוהבי פאזל ושונאיו. ומניסיון אנשים לא עוברים בין קבוצות.
מי שאוהב פאזל ימצא בו הנאה מרובה ותהיה לו סבלנות לסוג זה של פעילות. ומי ששונא? יבחר פעילות אחרת.
אפשר לחשוב על פאזל "מהסוף להתחלה" אם יש לך עניין וסבלנות ואתה נהנה למיין חלקים או שיש לך כשרון ותשומת לב לפרטים קטנים, אזיי פאזל הוא פעילות עבורך.
אבל באותה מידה יכולים להיות לך תחומי עניין שונים ומגוונים.
מה זה אומר על הילד שלך?
שלא תתפתח סבלנות ועניין אם נכריח אותו להרכיב פאזל. מה שכן תתפתח תגובה של התנגדות, אולי תחושה של כשלון ושעמום גם.
פאזל לא יגרום לפיתוח של תפיסה חזותית, תפיסת מרחב או אסטרטגיות למידה.
מה כן? הרכבה של פאזל באי חשק ורצון תגרום לתסכול.
שאלה מצויינת והתשובה היא – הילד יבחר
לילד שלך יש תחומי עניין משלו, הוא אוהב כלי תחבורה, דמויות של גיבורי על, חד קרן, לצייר, לשחק בחול ועוד ועוד.
כל ילד מביא איתו מחשבה ויצירתיות. אני יכולה לחשוף את הילד למגוון של פעילויות מהן הוא יבחר במה הוא אוהב לשחק. אז אבנה איתו אוהל ואצא איתו לים. אצבע איתו במכחול ואקח אותו לגני שעשועים. מתוך השפע הילד יראה לנו, בצורה די ברורה, במה הוא מעדיף לשחק.
כשיש הנאה – יש למידה
ילד לומד בדרך של משחק, ילד לומד מזמן בו הוא משחק לבד ומזמן בו הוא משחק יחד. כל פעילות בה הילד יעסוק מביאה איתה חוויה של למידה.
אפשר לשכלל את תכונת ה"סבלנות" בהכנה משותפת של עוגה (60 דקות בתנור זה זמן שדורש המתנה)
אפשר לשכלל מיומנויות "תפיסה חזותית" בחיפוש אחר המכסה המתאים לקופסה, בזיהוי או ציור של צורות, בזיהוי השם שלי על מגירות הגן
אפשר לקדם מיומנות של מיון וסדר ע"י ארגון מדף ספרים או מדף משחקים
יש דרכים מגוונות ורבות לפיתוח של מיומנויות
הכי חשובה היא הדרך והבחירה.
פאזל הוא לא אבן דרך התפתחותית ולא דרך (יחידה) למשחק, הנאה ופיתוח חשיבה!