הילד שלך חזר הביתה מהגן שמח ומרוצה, ישבתם לאכול והמזלג שלו נפל על הרצפה. פתאום, בלי שום הכנה או הסבר ברור, הילד שהיה לפני רגע חמוד ונהדר, תוקף וצורח, כועס ובועט. איך יכול להיות? מה כבר קרה?אולי קרה ויסות חושי.
"אין לו מוטיבציה" הוא משפט שגור, מוכר.
אבל כשיש לו מוטיבציה, אנחנו לפעמים מחמיצים הזדמנות ללמידה
כוונותינו טובות – אנחנו רוצים לעזור!
בקליניקה יש אינספור מצבים בהם ילד רוצה:
ילד רוצה את הכדור שנמצא גבוה על המדף
ילד רוצה לשבת דווקא על הכסא הגבוה, זה שמיועד להורים
ילד רוצה לאכול ביסקוויט שנמצא בשקית
הרבה מאד רגעים של רצון ועניין
אלו רגעים קצרים ומהירים בהם הורים מזדרזים לעזור, להוריד את הכדור, להוציא ביסקוויט, להסביר מה מותר ומה לא
רצון מגיע מתוך תשוקה ועניין. רצון הוא רגש חזק המגייס כוחות
ילד עם לקות למידה וקשיי קריאה יצליח להתמודד טוב יותר עם טקסט בתחום שמעניין אותו, למשל קריאה על אופנועים
ילד עם סרבול מוטורי יצליח לטפס על סולם בלי ליפול אם חשוב לו להגיע הכי גבוה
ילד עם קשיי שפה יצליח למצוא דרך להסביר מה הוא ממש רוצה
למידה ממקום של רצון היא למידה שיש בה רגש. אי לכך היא למידה איכותית אשר מייצרת שינוי וזכרון של חוויה. בשונה מלמידה בה הילד מצטרף לבחירה ורצון של האחר. גם זו למידה שתשאר בזכרון אך באופן שונה. כאשר מחייבים ילד ללמוד, לעיתים עלולה להתקבל חוויה הפוכה ושלילית בה בהמשך הילד יתרחק.
נתחיל מלזהות רגע
נבדוק שיש לנו יכולת, פנאי, זמינות להצטרף אל הילד
נשתהה
נוודא שאכן הילד רוצה ונשאל "אתה רוצה את הכדור?"
נשאר כדי לכוון, לתמוך, לעזור במידה
נדאג שהרגע יסתיים בחוויה של הצלחה. אם הילד מנסה לפתור בעיה שהוא לא יצליח בה (כי הכדור נמצא מעל הארון הגבוה) נשתתף איתו בפתרון ונדאג להוריד עבורו את הכדור.
למידה היא שילוב של רצון + רגש + חוויה של הצלחה