לפעמים, בשיחות עם הורים, אני שומעת שאין רגע דל בבית.
זה אומר שבשעות אחה"צ, כמו גם חופשות וסופישבוע, ההורים בהשגחה, במשחק, במעורבות ופעילות מתמדת עם הילדים.
למצב הזה בו ההורים נמצאים עם הילדים לאורך שעות הפנאי, בלי יכולת להתפנות רגע לעצמם, אני קוראת "מדד קפה נמוך" והוא לא נדיר בכלל. זה אומר שאי אפשר לשבת רגע ולהיות עם עצמינו, בשקט, ללגום קפה עוד כשהוא חם.
אחת הסיבות לכך היא ילד שלא מצליח להעסיק את עצמו בכוחות עצמו במשחק מהנה, מתאים ליכולותו, בטיחותי ולא מפריע.
זה נראה מובן מאליו שילדים משחקים, אבל יש כל כך הרבה מרכיבים למשחק:
יש ילדים ששלב בחירת העיסוק, בשעות הפנאי, לא פשוט להם. הם יבחרו במסכים לאו דווקא מתוך עניין, אלא כברירת מחדל. יש כאלה שיציקו לאחים או ישתוללו. אלו תוצאות של חוסר מעש ולא בהכרח מבחירה.
יש ילדים שחסר להם רעיון ואז יהיה להם קל להצטרף לאחים שלהם למשל, שכבר בחרו עיסוק
יש ילדים עם שלל רעיונות מגוונים ויצירתיים שלא מצליחים להתארגן ולהוציא לפועל מחשבה
יש ילדים שקשה להם להתארגן עם הגוף, הם מסורבלים יותר ומתקשים לתפעל חפצי משחק
בכל אחד מהמקרים, ילד יגלה שלשחק לבד זו משימה לא פשוטה בכלל, ואם אתם לא מצטרפים ויושבים יחד, אז הוא "משועמם". ואם אסור מסכים ולא יוצאים עכשיו לגינה, אז הוא יכול להפוך לילד מפריע, מציק, צועק. ילד שצריך השגחה ומעורבות שלכם ההורים.
אז מדד הקפה זו מטרת הטיפול וכך אני מגדירה אותה: שתשתו קפה בנחת. על הספה. נתחיל מקפה אספרסו קצר, כזה של שלוק, ונתקדם להפוך גדול על חלב שדורש רגע לשבת.
בפועל, נמצא איך להנגיש את המשחק לילד, ליכולותיו, לרצון והבחירה שלו, לתחומי העניין שלו.
מה הכוונה בהנגשת המשחק?
נמצא פעילות שמתאימה לילד
ילד שאוהב כלי תחבורה יכול להסיע מכוניות במהירות על מגש מהמטבח שהנחנו בשיפוע
ילד שאוהב לצייר אך עוד לא יודע לצייר יכול לשבת בתוך ארגז גדול (כזה שאחסן תנור או מקרר) ולצייר על הקירות
ילד שאוהב לשחק במים גם בחורף יכול להנות מבקבוק שפריצר מים. להתיז על הדלת או השמשה ולנגב עם סמרטוט נקי (וכאן אדגיש את חשיבות הבטיחות בבחירת הפעילות, וכן, עדיין נצטרף להשגיח מהספה)
נשים בצד מחשבות על התפתחות או למידה (כי לא חייבים להתקדם בכל רגע נתון) נדאג למשחק מהנה ומרגש ונשים קפסולה במכונה
יש לנו, ההורים, רצון וצורך שהילד יתקדם, יתפתח, יעסוק בפעילות שיש בה ערך ולמידה. וכאן זה המקום לספר שעיסוק בשעות הפנאי נובע מבחירה אישית של הילד, מתוך תחומי העניין שלו והוא צריך לכלול בעיקר התרגשות והנאה.
זה אומר שמותר לעסוק בפעילות שטותית, מצחיקה, חזרתית, חסרת תוצר מרשים ובלבד שהיא בטוחה לילד ולסביבה שלו ועוזרת לו להרגיש נוכח, עסוק ושמח בשעות הפנאי