על התפתחות דומיננטיות יד

דומיננטיות יד מתייחסת להעדפה לשימוש ביד מסוימת (ימין או שמאל) בביצוע משימות עדינות ומורכבות. התפתחות הדומיננטיות היא תהליך הדרגתי המתחיל בינקות ומתבסס בדרך כלל עד גיל 5-6 שנים.

אם דומיננטיות היד אינה מתבססת לאחר גיל 5 שנים או במידה וקיימים קשיים בתפקוד היד הדומיננטית, מומלץ לפנות להערכה של מרפאה בעיסוק.

מדוע חשוב לפתח דומיננטיות יד?

דומיננטיות יד ברורה מסייעת לפיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות כמו כתיבה, ציור, וגזירה. חוסר דומיננטיות או העדר יציבות בבחירת היד הדומיננטית עלולים להוביל לקשיים במיומנויות גרפומוטוריות כגון ציור וכתיבה ובקואורדינציה.

שלבי התפתחות

  • גיל לידה ועד 6 חודשים –  נראה שימוש שווה בשתי הידיים, תנועות רפלקסיביות ולא מתואמות.
  • גיל 6 חודשים עד שנה –  מתחילה הופעה של העדפה זמנית ליד מסוימת, אך עדיין לא קבועה.
  • גיל שנה עד 3 שנים –  ילדים מנסים להשתמש בשתי הידיים במשימות שונות, אך ניתן להבחין בהעדפה קלה ליד אח.
  • גיל 3 עד 5 שנים –  דומיננטיות מתחילה להתבסס, אך עדיין עשויים להתנסות ולפעול בשתי הידיים.
  • גיל 5 עד 6 שנים –  רוב הילדים מראים דומיננטיות יד מובהקת ויציבה כלומר העדפה ליד ימין או שמאל בפעולות המצריכות התמחות של יד.

** חשוב לזכור שהתפתחות נעה לאורך ציר ויש טווח זמן ממושך בו ילד רוכש מיומנות חדשה. אי לכך נתייחס לציר הגיל באופן מסוייג ולא כאמצעי אבחון והערכה.

כיצד ניתן לתמוך בהתפתחות דומיננטיות יד?

  • ניתן הזדמנויות להתנסות במשחקים הדורשים שימוש בידיים. נתחיל מפעילויות סימטריות בהן שתי הידיים נדרשות לפעול באותה הדרך. למשל בהרכבת לגו יד ימין ויד שמאל עושות את אותה הפעולה. כך גם במשחק כדור בגלגול, מסירה או תפיסה.
  • בשלב מתקדם נתחיל לחשוף את הילד לפעילויות של שתי ידיים שאינן סימטריות, כלומר יד ימין עושה פעולה שונה מיד שמאל. דוגמאות: השחלת חרוזים על חוט קשיח.

דוגמאות לפעילויות לשתי הידיים. תפקיד שונה לכל יד

  1. גזירה במספריים – יד אחת מחזיקה את הדף והשנייה מבצעת את פעולת הגזירה.
  2. השחלת חרוזים – יד אחת מחזיקה את השרוך והשנייה משחילה את החרוזים.
  3. פתיחה וסגירה של מכסים וצנצנות – יד אחת אוחזת את הצנצנת והשנייה מסובבת את המכסה.
  4. קילוף מדבקות – יד אחת מחזיקה את הדף והשנייה מקלפת את המדבקה.
  5. קילוף בננה או תפוז – יד אחת מחזיקה את הפרי והשנייה מקלפת.
  6. שימוש במחדד עיפרון – יד אחת מחזיקה את המחדד והשנייה מסובבת את העיפרון.
  7. ערבוב חומרים בקערה – יד אחת מחזיקה את הקערה והשנייה מערבבת עם כף.
  8. פתיחת שקית חטיף – יד אחת מחזיקה את השקית והשנייה מושכת או קורעת אותה.

 

כל הפעילויות האלו תורמות לפיתוח קואורדינציה בין-ידית ולשיפור המוטוריקה העדינה של הילדים.

ילדה מציירת
התחל צ'אט
צריכ/ה עזרה?
דילוג לתוכן